zondag 1 december 2013

517. Fantin-Latour en Delacroix





Henri Fantin-Latour schilderde deze 'realisten' met zichzelf erbij als een homage aan Delacroix rond een portret van deze bewonderde schilder. Ik zag dit schilderij eerst zonder namen en mij leek er iemand in het gezelschap bij die zeker geen schilder was. Na enig speurwerk vond ik de namen van de afgebeelde figuren; laat dat nou uitgerekend Baudelaire zijn (rechtsonder)! Dat is toch kras, al zeg ik zelf.
Ook was ik nieuwsgierig of het portret van Delacroix een zelfportret (afbeelding boven is een zelfportret van Delacroix, onder is een groepsportret van 'realisten' een homage aan Delacroix, geschilderd door Fantin-Latour) is. Nee, mijn zoektocht bleef zonder resultaat. Alle Delacroix zelfportretten kijken de andere kant op. Het zou opmerkelijk zijn als Henri dat portret geschilderd heeft alleen in deze homage. Realisme of conceptuele kunst? Ik ga niet verder zoeken... het is namelijk te mooi om waar te zijn. Wij van museum anonymus vragen ons af: realisme, wat stelt dat nu nog voor in de 21ste eeuw?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten