zondag 26 mei 2013

493. Karel van Vlaanderen en rumbonen

Soms stuit ik op namen van kunstenaars die voeren naar opmerkelijke en vreemde geschiedenissen. Dit schilderij bijvoorbeeld is gemaakt door ene Karel van Vlaanderen (gevonden op het net). Een maf geschilderd doek met een typisch jaren dertig naakt in losse na-oorlogse stijl. Wat blijkt (als ik me niet vergis...) Deze Karel van Vlaanderen is een pseudoniem van Prins Karel (Wie is Prins Karel? Nou ja, daar valt veel over te vinden want hij was zoon van Koning Albert I en regent/koning van Belgie van 1944/1951.) Karel redde de monarchie volgens de naslagwerken. Om kort te gaan: ik ging meteen op zoek naar een fijne feitjes en weetjes in mijn favoriete naslagwerk 'Vorstenhuizen' dynastieen die bleven en verdwenen.' uit 1979. Het is mij vooral om de vergeten prinsjes en prinsesjes te doen te doen die op een zijspoor belanden en in de vergetelheid raakten. 'Met zijn familie leefde Prins Karel in onmin. Hij raakte betrokken bij financiele schandalen en ontwikkelde nogal ongezonde gewoonten, zoals het consumeren van grote hoeveelheden whisky in combinatie met rumbonen. Vriendin en huisgenote van de niet getrouwde prins is de sinds jaren de Rotterdamse Karin Vernooy die tien jaar lang met hem heeft samengewoond vanaf haar 20e'; Karel was toen 60 jaar oud. Waarom weten wij hier weinig tot niets van af? Waar ligt het boek/de verfilming etc etc? En is het niet opmerkelijk dat Karel koos voor een Nederlandse naam als pseudoniem en viel voor een Nederlandse vrouw? (golddiggers had je toen nog niet) Foto rechtsboven: Prins Karel samen met Karin Vernooy (datum/plaats onbekend)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten