zondag 15 april 2012

362. Beter kijken en meer zien... (2)


Van de vele felle en soms heftige reacties op blog 359 ben ik geschrokken. De behoefte aan zaalteksten en bijschriften is misschien toch wel te billijken. Maar wat dacht u van deze presentatie? Is dit dan de manier om een schilderij te bekijken? (dat kastje met de letters 'GM' is geen brand/diefstalalarm of klimaatbeheerser maar iets om informatie door te geven.)
De oplossing lijkt mij heel eenvoudig: gewoon alle info onzichtbaar achter het behang of schilderij geplakt in een draadloze zender voor uw smartphone of een door het museum uitgedeeld apparaatje (inkomsten!).
Daarmee is die rare lijst nog niet gesloopt. En wat te denken van die oranje wand? Ik mag hopen dat de mode van de fel gekleurde wanden snel voorbij gaat.
Museum Anonymus geeft de voorkeur aan lijst- en draadloos werk op een neutrale wand. (al kleurt deze illustratie fraai op deze pagina)

Voorlopig is dit schilderij anoniem (het lijkt wel een SA bruinhemd uit de jaren dertig, Isaac Israels?). Het moet te zien zijn (geweest) in het Groninger Museum. Ik vond deze afbeeldig op de site Mediamatic ter illustratie van een artikel over interactive communicational collectors, creative and emotional solutions (zoiets plus nog wat) veel meer dan het schilderij opslaan op een sleutelhanger om als card te versturen kan je niet; wat een waardeloos ding. Een hopeloos hinderlijk en naar subsidie ruikend en geldverspillend kastje dus bedacht door types die helemaal niet van kunst houden. Zoiets doe je toch niet? Ik vrees dat het Groninger Museum totaal onwetend is van het leed dat ze aanrichten.
Dat Mediamatic deze illustratie gebruikte zonder te melden welk schilderij we zien, zegt mij genoeg. Ik heb weinig informatie nodig om te oordelen.

(Nog even controleren of het modewoord 'verhaal' in het mediamaticartikel voorkomt, dat betekent namelijk meestal slecht nieuws: YES! Daar komt ie dan: ‘Het hele concept achter de GM Collector ligt ingebed in een verhaal.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten