zondag 13 mei 2012

397. Sterren Total Loss 'Niets gemerkt"

Hoewel je zeker weet dat je van sommige ideeën stinkend rijk kan worden, voer je ze toch niet uit. Raar is dat. Deze bijvoorbeeld: het nog te maken fotoboek 'Sterren Total Loss'. Een foto van een wrak (altijd dure kar: mooi) plus krantenbericht en eventueel de nasleep.
Aardig is trouwens al meteen het vierde slachtoffer dat te binnen wil schieten (na prinses Diana, Grace Kelly en James Dean): Prins Bernhard. De vrachtautochauffeur die bij het ongeluk betrokken was en was doorgereden had namelijk 'blijkbaar' niets gemerkt. En nu ik even met de ogen van Hans Aarsman kijk: is die auto wel over de kop geslagen? Het dak van deze cabrio is vrijwel onbeschadigd. Wat ik wel zeker weet is dat in mijn jeugdjaren (wat later dan dit ongeluk uit 1954) de woorden 'over de kop slaan' bijzonder veel indruk maakten.
Nog iets: de geschiedschrijving geeft nu een andere locatie aan: het was niet tussen Den Haag en Utrecht maar op Muiderstraatweg in Diemen. Of nee, dat was een Bernhardongeluk uit 1937 ... Zo'n boek eist meer meer werk dan je denkt. Alleen de familie Oranje al... Je steekt je handen in een wespennest: dan zoeken naar een foto van het wrak uit 1954; zou om een Ford Lincoln moeten gaan. Foto van dat ongeluk is onvindbaar. Bernhard had wel een Ferrari 212 Inter uit 1953.  Misschien vond de Rijksvoorlichtingsdienst 1 foto al teveel. De Ford was natuurlijk te traag voor een veilige inhaalmanoeuvre dan heb je meer aan een Ferrari. ,In hoevele gevallen is niet 100 kilometer volmaakt veilig en 20 kilometer levensgevaarlijk”, zei hij in 1945 in het automobielblad Motor. Autorijden hoort wél gepaard te gaan met 'fatsoen, beleefdheid, zelfbeheersing en sportiviteit', zei hij in een radiotoespraak in 1953.

Dan vind ik iets opmerkelijks op de website van de CONAM (de Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie en dan denk ik: daar ga je dan, zoek je gewoon een plaatje van een beroemd ongeluk en dan krijg je dit...

Door Frans Vrijaldenhoven, Den Haag: "Helaas heeft Autovisie zich, evenals alle andere media, zich zand in de ogen laten strooien door de organisatie "Stichting Openstelling Paleis Soestdijk". Men had reeds contact met mij gezocht met de mededeling dat zij de eerste Ferrari van Prins Bernhard zouden tentoonstellen. Ik werd uitgenodigd om bij de officiële opening aanwezig te zijn; ik heb hieraan geen gevolg gegeven aangezien men niet de eerste Ferrari van de Prins zou presenteren! Ik zou aanwezig zijn geweest wanneer de aanhef geweest zou zijn "één van de eerste of de tweede Ferrari van de Prins". Wat is namelijk het geval: in de eerste helft van 1953 kocht de Prins bij onze Zuiderburen een gebuikte Ferrari type 212 Inter met een body van Vignale bouwjaar 1951 en chassisnummer 0139E, de kilometerstand was 3500. Toen Enzo Ferrari daar lucht van kreeg stuurde hij twee monteurs naar Den Haag om de wagen up-to-date te brengen. In het najaar reed de Prins met deze wagen naar Italië, ontmoette Enzo Ferrari en "deed zaken" met hem. De Prins liet de gebruikte Inter 212 aldaar achter met een KM stand van 9500 en reed terug naar Soestdijk met een nieuwe zwarte 212 Inter (bouwjaar 1953 !) met een body van Pininfarina en... het chassisnummer 0139E. In 1955 verscheen de 250 GT met chassisnummer 0387GT op het toneel en zouden er nog vele volgen. Kun je je voorstellen waarom ik op maandag 13 juli niet op de happening op Soestdijk wilde verschijnen. Ik meende er goed aan te doen Autovisie van een en ander op de hoogte te stellen."






Geen opmerkingen:

Een reactie posten