maandag 3 december 2012

451. Marcel Duchamp als ster met staart



'Smaak is de grootste vijand van de kunst.' zei Marcel Duchamp. Ongetwijfeld beschikte hij zelf over een fijne neus van oordelen en dat heeft toch wel iets met smaak te maken. Zijn voorkeurslijst van collega's is bepalend geweest voor kunstwereld. Van Brancusi tot Picasso er staat geen naam op die niet meer bekend is; hun werk hangt op de beste plekken. Waarschijnlijk had hij zijn eigen naam niet op de lijst gezet. Niet alleen zijn werk is nog steeds van grote invloed, tijdens zijn leven werd er naar hem geluisterd.
'Ik heb mezelf gedwongen om tegenstrijdig te zijn om te voorkomen dat ik me ga conformeren aan mijn eigen smaak.'
Altijd gedacht dat Duchamp geschoren ster op zijn hoofd ('Tonsure' uit 1919 foto Man Ray) iets met de vlag van de VS te maken had. Hij zou echter om een komeet gaan... Ik denk aan Stan Laurel als leerling in een klas. 'Wie weet wat een komeet is?' 'Dat is een ster met een staart.' antwoordde Oliver. 'Noem eens een komeet.' vroeg de juf. Stan: 'Lassie!'
Zo'n geschoren ster (of komeet) op je hoofd is bijna een eeuw later hip/modieus te noemen maar voor een tamelijk ijdele man met veel smaak was dat nogal wat.





Tonsure (Marcel Duchamp), 1919 - photo by Man Ray

In 1919 the artist Marcel Duchamp had his head tonsured as a comet with a long tail. Man Ray took the photo, which is signed as a work by Marcel Duchamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten