donderdag 11 augustus 2011

307. Monument voor Gevoeligheidsoefening

Als ik lees: '10% van de werkenden functioneert slecht vanwege pestgedrag' dan lees ik tussen de regels door: 90 % heeft het prima naar de zin omdat 10% gepest wordt.
Kijk, je weet het niet... (cynisme of realisme?)
Er is nu een TV-programma rond schooljeugd in groepstherapie met als doel om pesten de klas uit te helpen 'Over de streep'... (KRO) Zal dit nieuwe wondermiddel net als 'Sensitivity Training' waar half Nederland zich aan overgaf, weer overwaaien?
Hiep hoi!
Vanavond op Discovery: 'Dirty Jobs', daar mag ik graag naar kijken.
Misschien is pestkop of etterbak ook een dirty job maar iemand moet het doen.
Ik kan mezelf geen pestkop noemen maar als ik in een groep beland (wat theoretisch mogelijk is) en niemand gedraagt zich als zodanig, dan wil ik voor de harmonie die rol wel op me nemen. Hoort die rol niet samen met bijvoorbeeld grapjas en leider in de (5?) klassieke karakters van een Grieks drama? En is er niet uit onderzoek gebleken dat mensen altijd in een groep aftasten waar een tekort aan is om dan zelf die rol te vervullen?
(Ok, er is al een grapjas dan ga ik maar weer pesten... of ben ik toch een beetje grappiger? dan moet hij/zij maar gaan pesten.... Nee, dat valt niet te leren, dat gaat vanzelf).