donderdag 28 januari 2010

171. Der Rudi




Al beluister ik zelf na enige minuten liever iets anders, volgens kenners die het weten kunnen gaat er niets boven deze plaat, 'Trout Mask Replica', van Captain Beefheart.
In de jaren '80 trok hij (Don van Vliet) zich terug als schilder. Opeens hing zijn werk in het Stedelijk Museum in Amsterdam, toen onder leiding van Rudi Fuchs. Zou Fuchs zijn niet onaardige maar zeker geen geniale schilderijen echt goed hebben gevonden? Of koos hij voor Van Vliet omdat zijn schilderijen uit dezelde winkel komen waar Fuchs praktisch al zijn aankopen deed: galerie Werner in Keulen. (Penck, Baselitz, Immendorff, Polke, Kirkeby, Lupertz...) Fuchs was deze kunstenaars trouw; de kunstenaars waren gek op hem.

We zijn destijds behoorlijk overvoerd geweest met veel van hetzelfde. Ik heb het idee dat dat de reden is dat we nu weinig meer van deze schilders horen -en dat hoeft ook weer niet...- maar of dat waar is moet nog uitgezocht worden... Fuchs zelf treedt ook niet meer op de voorgrond. Zijn afscheidsfeest viel in het water door een typische Hollandse bonnetjes kwestie; iets over 6% BTW en de invoer van Karel Appels uit de VS -het zijn vreemd genoeg altijd de kleine kwesties die aan het licht komen terwijl destijds de een na de andere affaire rond budgetten en declaraties afspeelde rond deze aimabele kunstpaus. (wordt vervolgd)